söndag 4 april 2010

Antikrunda på Österlen


För många så innebär påsken en tur till Österlen och den välbesökta konstrundan som hålls runtom på Österlen. Eftersom det kommer massor av folk, så passar även en hel del andra affärer och folk på att hålla öppet, vilket innebär att loppis-skyltarna längs vägen är många!!


Jag och frun passade på och tog några dagars välbehövlig semester, besökte svärföräldrarna och besökte massor utav loppisar! Totalt så hanns hela 10 olika loppis och antikaffärer med. Kul att säsongen äntligen har kommit igång! Ovanstående keramiktavla, formgiven av Ester Wallin 1971 (1047E) inhandlades på en idrottsförenings loppis för 30 kr under fredagen. Brukar inte vara förtjust i väggtavlor, men eftersom denna var i perfekt skick och priset lågt, så kunde jag inte låta bli.

Lördagsmorgonen tillbringades vid "Suckarnas gång" (se första bilden). Med start fr o m påsken så hålls här bordsmarknad för handlare och privatpersoner. Brukar vara bra utbud och hyfsade priser, även om fyndet uteblev för egen del denna gången.


Helgens stora fynd blev istället ovanstående vas ifrån Ingrid Atterbergs serie "Västkust". Vasen är märkt 2028 och är formgiven 1949. Den hittades i en liten "retro-shop" som bara håller öppet några dagar om året (enligt ägaren). Har besökt affären flera gånger, men har (av förklarliga skäl) nästan alltid varit stängt.Var stängt även denna gång när jag kom dit, men jag kikade i alla fall in genom fönstret och upptäckte direkt den tjusiga vasen på en hylla vid fönstret. Som tur var så fanns numret till ägaren på en lapp på dörren, som för en gångs skull hade tänkt hålla öppet!! Så, någon timme senare stod jag och hängde på låset när affären öppnade och för 220 kr så blev vasen min!


Hade verkligen en härlig helg, som förutom loppisbesök även innehöll besök på Ulriksdal i Kivik och deras julrosfestival (även om bilden visar en Camelia)! Våren verkar äntligen ha kommit till Skåne!!

3 kommentarer:

  1. Låter som en riktigt lugn, skön och innehållsrik påskledighet. Attans snygg vas!!!

    SvaraRadera
  2. Så vacker julros, åker varje sommar till Kivik, får sådan längtan när jag ser detta. Har även varit på många konstrundor på påsken, det är så fint där nere.

    SvaraRadera