lördag 6 augusti 2011

Kiviks sommarloppis...


Under semestern har vi hunnit med bland annat ett besök på sommarens idrottsloppis i Kivik. Jag hade missuppfattat upplägget och trodde att det i år var "traditionell" loppis. Men när vi kom dit någon halvtimme innan det skulle börja förstod vi ganska snart att det var den sortens loppis där man får gå runt och titta första timmen och sedan köpa först efter det. Förstör hela nöjet med ett besöka en loppis, enligt min mening. Men, när vi nu ändå hade åkt dit så fick vi göra det bästa av situationen. Hittade många grejer, men det gjorde ju såklart även en hel del andra, innan "loppisen" började. Om samma person ville ha något så fick man istället lägga bud. Gav därför ganska snabbt upp förhoppningen om att hitta något fynd från UE.


Däremot så tog jag en snabb tur bland möblerna precis innan loppisen skulle öppna. Såg att någon lagt bud på ovanstående stol. Budet var på endast 100 kr, vilket jag tyckte var helt ok. Väntade tills loppisen började, men ingen kom och hämtade stolen för att betala det bud som var lagt. Så till slut frågade jag säljaren om jag fick köpa stolen för angivet bud, vilket var ok. Så nu är vi en fåtölj/stol rikare här hemma...


Har försökt klura ut vem som kan ligga bakom formgivning/tillverkning, men har inte lyckats hitta någon info. Vore kul ifall någon läsare har något förslag?! Uppdatering: Har hittat exakt samma stol på en annons på Blocket, där tillverkarens märkning fanns fotograferad. Tillverkad av Bröderna Anderssons Industrier i Ekenässjön AB.


Efter Kivik åkte vi vidare mot Degeberga Antikmarknad, som jag brukar försöka besöka. Efter förra årets lyckade strategi, med att åka upp redan på lördag kväll, hade jag stora förhoppningar. Dessvärre så var vädret riktigt uselt, vilket fick till följd att många säljare inte packade upp och istället väntade tills söndagen. Hittade endast en MonAmie-kopp för 80 kr och en Pepita-kruka som fick följa med hem. Dessutom blev jag totalt genomsur av regnet och det faktum att en av säljarna bestämde sig för att tömma vattnet som samlats på hans presenning, precis när jag stod under...

2 kommentarer:

  1. Det här är en modell som man ser ganska ofta. Antingen är det IKEA eller någon annat småländskt möbeltillverkare om jag får gissa.

    SvaraRadera
  2. fin fåtölj! uselt väder förstör verkligen humöret för oss entusiaster, jag beklarar oturen!

    SvaraRadera