onsdag 23 december 2009

Unikat från Atterberg

Spenderade förra helgen i ett snöigt Göteborg och passade då givetvis på att besöka lite antikaffärer också. Fanns en hel del UE-keramik, men priserna var tyvärr lite avskräckande. Blev därför väldigt glad när jag ändå lyckades hitta ett riktigt fynd - dessutom i en av antikaffärerna på "fina gatan".


Ovanstående vas (ca 15 cm hög) stod placerad en bit ifrån övriga UE-föremål och var dessutom betydligt billigare (180 kr). Fastnade för den fina gula färgen och vände på den och såg stämpeln nedan...


Genom flera inlägg från UE-samlarna, med exempel på signaturen vid unika Atterberg-föremål, så kände jag direkt att här fanns chans för ett bra fynd, och mitt första unikat av Atterberg, så klippte till direkt!!


När jag kom hem så upptäckte jag att glasyren och mönstret på vasen är väldigt snarlikt Hjördis Oldfors serie "Lian", som jag visat tidigare. Passar i alla fall väldigt bra bredvid varandra.

Känns roligt att äntligen kunna få komplettera samlingen med ett unikat, och dessutom ett riktigt tjusigt sådant! Eller vad tycker ni?!

2 kommentarer: