fredag 10 juni 2011

3 x Stig Lindberg


Förra helgens besök på torgloppisen resulterade i tre roliga inköp. I normala fall är plast inte något som jag letar efter eller köper, men när jag hittade ovanstående juicepress kunde jag inte låta bli att klippa till. Kostade endast 5 kr och någonstans i bakhuvudet hade jag för mig att jag sett den förut. När jag kom hem kollade jag i ett gammalt nummer av Antikvärlden och mycket riktigt. Formgivare av pressen var självaste Stig Lindberg. Har googlat och upptäckt att den fanns i fler färger på sin tid. Om någon har mer info vore det roligt!


Utöver juicepressen hittade jag även två "skottar" för endast 5 kr stycket. Har en sedan tidigare och skulle egentligen vilja komplettera med en av den större modellen. Får hålla utkik efter en sådan nu istället!

Även om det är UE-keramik som är det jag letar så har jag upptäckt att jag genom åren lyckats samla på mig en hel del Stig Lindberg föremål. Ta en titt under kategorin "Stig L" för att se tidigare fynd...

3 kommentarer:

  1. Juicepressen finns i gult också. Spricker väldigt lätt om man klämmer på dem.

    Skottehundarna i keramik finns i tre storlekar.

    SvaraRadera
  2. Fyndade en likadan juicepress för en tia för ett tag sen, när jag kom hem och skulle diska den såg jag att de satt prislappen över en stor spricka. Mindre kul.

    Skottarna är jättesöta, har aldrig stött på någon med hela öron bara...

    SvaraRadera
  3. Form55 - Har också hittat den i gul plast. Undrar ifall det finns fler färger? Tack också för infon om att det finns 3 storlekar - då har jag 2 ytterligare att komplettera med!

    Trillivippa - trist med sprickan!

    SvaraRadera