onsdag 11 juli 2012

Senaste loppisfynden...


Trots semester så är det fullt upp med projekt kring hus och trädgård, vilket gör att tiden och orken för att uppdatera kring nya loppisfynd inte har funnits på sistone. Men nu tänkte jag råda bot på det. Har samlat senaste veckornas fynd i ett och samma inlägg. Ovanstående "Salix"-kopp hittades på Österlen för endast 30 kr. Saknades dock fat, men ett sådant hade jag hemma som jag fått gratis i samband med ett annat loppisköp tidigare.


Förra veckan hade jag tur och lyckades stå "först" när en säljare plockade upp en massa roliga föremål. Ovanstående vas (25 cm hög) ifrån Holmegaard köptes för 30 kr.



Därefter plockade säljaren fram en syltburk formgiven av Marianne Westman. Saknade tyvärr lock, men för 30 kr så var den ändå ett fynd.



Slutligen så köptes två stycken snygga vaser ifrån Rörstrand. Någon läsare som vet ifall de tillhör en särskild serie?!



UpsalaEkeby-inköp har det också blivit några. Ovanstående fågel (0192M) formgiven av Mari Simmulsson 1970 inhandlades för 20 kr på en tidig loppis. Jag hittade även ytterligare ett troll ifrån Mari Simmulsons serie från 1963. Även det kostade 20 kr.


Hjördis Oldfors serie "Pingvin" är väldigt populär och väldigt svår att hitta något ifrån. Har inga föremål sedan tidigare i serien, så när jag hittade ovanstående krus (5037, formgiven 1954) på en torgloppis för 20 kr så gjorde det inte så mycket att det fanns ett litet nagg. Kruset fick ändå följa med hem.



Roligaste inköpet till UE-samlingen är dock ovanstående golvvas (24, formgiven 1947) av Anna-Lisa Thomson. Vasen är hela 49 cm hög, men känns större än så på grund av sitt omfång. Vasen ingår i en serie med fiskbensmönstrad dekor, men saknar namn. Finns dock flera föremål i samma serie. Vasen dök upp på en torgloppis i söndags och för 200 kr var den ett enkelt köp. Finns en lagning på ett ställe, men inget som stör. Alltid roligt att få komplettera med ett lite större och ovanligare föremål till samlingen!

Många inköp  - vilket är din favorit?!

12 kommentarer:

  1. Jag var imponerad av fynden redan från början, men höll på att dö när jag såg golvvasen. Vilken lycka, kan bara gratulera!!!

    Vaserna från Rörstrand ingår i California-serien av Stålhane. Länkar till Porslinan som har fin info: http://porslinan.blogspot.se/p/california.html

    SvaraRadera
  2. Många fina och sjukt billiga fynd, såna priser hittar man ju sällan Ekeby, Rörstrand eller andra kända grejer till...

    Favoriten är oväntat nog fågeln av Maris, men den har vuxit på mig det senaste året! California är fina också, jag samlar på de turkos/svarta delarna. Pingvin är också fin, men nu har jag släppt den serien, den enda skålen jag hade, till en annan samlare.

    SvaraRadera
  3. Oj vilka fynd! Det är bara att gratulera!

    SvaraRadera
  4. Golvvasen! Underbar! Suck!
    Mimmi

    SvaraRadera
  5. Kan inte annat än att gratulera dig till dina jättefina fynd!

    Har själv den röda fågeln, men har nog betalat typ 150 kronor för den så 20 kronor är definitivt ett fynd!

    Jättemånga fina saker, förstår om du känner dig nöjd;)

    SvaraRadera
  6. Vilka fina fynd du har hittat. Speciellt golvvasen, Anna-Lisa Thomsen är en favorit.

    SvaraRadera
  7. Inte helt otippat så dregglar jag över din syltburk. Det är en av de få burkar som vi inte har i vår samling. California delarna hade jag inte heller tackat nej till.
    Underbara fynd.

    SvaraRadera
  8. Jag hade gärna lagt vantarna på golvvasen och glasvasen...
    Det andra faller inte riktigt mig i smaken, men helt klart bra fynd!

    SvaraRadera
  9. Herre jösses, vilka fynd! Jag trodde inte det var möjligt att fynda till sådana priser längre... Grattis!

    SvaraRadera
  10. Men hjälp, vilka fynd du gör! Löjliga priser... :)
    Eftersom jag samlar på California i just svart/grönt och svart/turkos så är det paret mina favoriter av den här omgångens fynd. Men Holmegaard-vasen i den underbara blå färgen är inte heller dum...!

    SvaraRadera
  11. Tack för alla snälla kommentarer! Och tack för kommentaren om "California". Tyckte de kändes bekanta när jag köpte dem...

    SvaraRadera
  12. Oj så mycket fint! Pingvinvaserna har jag fotat i helgen hos Grödinge antik. Inlägget har precis kommit ut, titta in om du vill.

    SvaraRadera