söndag 21 juni 2009

Fynd från Österlen - plötsligt händer det!!


Har spenderat helgen på ett soligt och härligt Österlen, som verkligen visade sig från sin bästa sida!! Förutom god mat och härligt sällskap så hanns det även med några loppisar och antikaffärer. På sommaren så finns det verkligen loppisar och små privata antikaffärer överallt längs småvägarna på Österlen, så det är inga problem att hitta ställen att stanna på. Problemet är kanske snarare att övertyga frun om att vi måste stanna varje gång en "loppis"-skylt dyker upp...

Som tur är så har jag en väldigt förstående fru, som lät mig stanna vid i stort sett varje skylt. Första stoppet blev vid Kabusa Konsthall, som numera även innehåller en retro-shop, med trevliga och pratglada föreståndare. Fanns mycket kul, bland annat "Bumlingen"-lampor till rimliga priser. Det som jag dock fastnade för var en tjusig figur från Upsala-Ekeby. Är märkt 0162M + BT undertill. Enligt UE-boken så är figuren "Flicka med skidor", märkt 0162T formgiven av Berit Ternell. Ibland så hände det att stämpling blev felaktig, i förhållande till signaturen. Figuren är i allafall formgiven 1970 är ca 16 cm hög och finns både som sparbössa/figur och enbart figur. En lite udda detalj, enligt ägarinnan, är att tidigare ägaren till figuren var Peter Wahlbeck, som hade ställt ut sina tavlor på konsthallen, men även lämnat en del av sina föremål till försäljning. Alltid kul med ett föremåls proveniens, men knappast något som höjer värdet :) Fick ge 100 kr för figuren, vilket kändes helt ok. Har inte sett denna tidigare på Tradera etc...


På lördagsmorgonen så chansade jag och åkte till "Suckarnas gång" i Simrishamn, där en loppis hålls varje helg. Föga överraskande så var det dock folktomt! På vägen hem så såg jag dock en liten skylt om "loppis & antikt", så jag tänkte att jag kunde köra och kolla det istället. Visade sig vara ett lyckodrag!! Har ju tidigare berättat om min enda vas i "Kokos"-serien av Hjördis Oldfors, och skrev då att det nog var svårt att fynda något föremål ur denna serie idag. Vid diskussion med Porslinsbloggen, så konstaterade jag att jag i allafall inte gett upp hoppet om att en dag få fynda ur serien. Visade sig att jag skulle få rätt i min slutsats bara någon vecka senare...

Vid ankomsten till den lilla antikboden så kikade jag runt först utan att direkt hitta något som såg intressant ut. Men så till slut i ett hörn så stod den största skålen från "Kokos"-serien (märkt 5028). Priset var 400 kr, men lyckades pruta ner den till 300 kr, vilket i alla fall jag betraktar som ett riktigt fynd!! Vad tycker ni?!


I morse så besökte jag och frun en mysig liten loppis i Skillinge hamn, där det både var bordsloppis i hamnen och loppis hos idrottsföreningen. Mysig stämning och trevligt folk - mycket folk dock!! Kom lite sent, så gjorde inte några stora fynd. Hittade dock en liten komplettering till vår samling av pressglas - en liten bonbonjär, för 20 kr.

Sammantaget en riktigt härlig helg!!

4 kommentarer:

  1. Fynd! Utan tvekan...jag gav visserligen 240 kr för min, men jag hade lätt gett mer om dom begärt det...! Grattis!

    Snygga dom där ljusblå pressglasskålarna, såna till vänster hade mormor kommer jag ihåg, skulle gärna haft några...är det Elme eller? Den längst bak till vänster har vi (fortfarande) en likadan och den bonbonjären har vi en likadan fast vit! Lustigt!

    SvaraRadera
  2. Alltid kul att läsa om loppis- och antik-utflykter i andra delar av landet. Snygg Kokos-skål.

    SvaraRadera
  3. GRATTIS! Att ramla över något som man vill ha men inte räknat med att hitta -då är det definitivt ett fynd! Snygg var den oxå;-D

    SvaraRadera
  4. Herr Movarp - vet tyvärr inte vem som tillverkat pressglasskålarna, finns inga etiketter eller liknande på dessa. Glas är verkligen inte mitt område...

    Helena - skön definition av ett fynd!!

    SvaraRadera