söndag 28 juni 2009

"Prunus" - Stig Lindberg


Var en runda på loppis i morse och njöt av dels det härliga vädret, men även det trevliga
utbudet. Hittade bl a en komplettering till min Ekeby-vas från Harald Östergren för endast 5 kr i perfekt skick. Dessutom så klippte jag till på en liten gul sänglampa i "Bumling"-stil för 20 kr.

Dagens roligast köp var dock två tallrikar ifrån Stig Lindbergs kända servis "Prunus". Har kollat på delar ur denna tidigare, men ofta så har dessa varit i väldigt dåligt skick. Idag så hittade jag en djup skål och en liten tallrik i bra skick och för endast 20 kr för båda, så jag tyckte att det var dumt att inte klippa till.


"Prunus" formgavs av Stig Lindberg och tillverkades mellan 1962-1974. Servisen blev aldrig samma succé som "Berså", men på senare år så har samlare och andra börjat få upp ögonen för servisen, som visar ett blått plommon mot gröna blad. Tyvärr så är både "Prunus" och "Berså" inte lämpade för maskindisk, vilket inte alltid efterlevts. Innebär därför att många av de delar man hittar är väldigt slitna. Det som är kul med delarna från "Prunus" är att dessa ännu inte börjat nytillverkats.

Inköp av servisdelar/köksporslin är lite utanför mitt ordinarie samlarområde, men jag tycker att det är kul att passa på när jag ser något som jag gillar eller känner igen. När det gäller Stig Lindberg så har jag inte så bra koll, förutom de mest kända serviserna/vaserna såsom "Berså", "Domino" m m. Har ni några favoriter hos Stig Lindberg, som ni kan tipsa om!?

Trevlig kväll!

5 kommentarer:

  1. åh vilket inköp. Jag gillar Stig Lindberg och har kaffekoppar från hans serie Spisa Ribb, både nytillverkade och äldre.

    Köpte själv lite på loppis, både från Rörstrand och Upsala ekeby, kanske något du kan mera om.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att Birka är rätt trevlig, troligen för att den fanns hemma när jag var liten. Sen har jag ett Dominoaskfat som oxå fanns i mitt barndomshem, som jag gillar. Annars är nog Adam (och Löja! så roliga!!) min favorit.

    Jag hittade en hel hög med Prunus tefat i en skum butik här i Norrköping i våras, undrar om de finns kvar... 2 eller 5kr/st skulle de ha för dem, så jag gissar att nån med lite koll köpte upp hela högen. =)

    SvaraRadera
  3. Dom är fina, har en kopp i samlingen!

    SvaraRadera
  4. Prunus är jättefina! Men jag läste någonstans att dekoren ska komma tillbaka, i maskindiskvänlig version. Men det är ju att ha den första omgången som innebär mest charm :)

    SvaraRadera
  5. Jag tycker bäst om Eva, Adams röda väninna. En glad dekor! Såg för övrigt några maskindiskade Bersåfat på en loppis igår, det var en sorglig syn. Avskavda, ljust gulgröna blad. Stackars!

    SvaraRadera