söndag 23 juni 2013

2 x Per Liliengren


Då morgonens planerade loppistur regnade bort får jag istället visa två fina vaser, som jag köpte för en tid sedan. Normalt sett köper jag nästan enbart äldre retrokeramik, men via en antikhandlare i stan har jag även fått öga för en nutida keramikers verk - Per Liliengren. Eftersom jag redan har huset fullt med keramik har jag dock motstått frestelsen att köpa en av hans fantastiska äggliknande vaser. Men när jag hittade en på loppis för endast 75 kr vore det ju dumt att inte passa på. Måste vara oerhört tidskrävande att få fram mönstret. Är djupt imponerad av hans teknik!



Hos samma säljare hittade jag även ytterligare en Per Liliengren vas, antagligen från tidigt 90-tal. Även denna fick jag ge 75 kr för. Blev en mycket uppskattad present till goda vänner!

Vem är då Per Liliengren? Enligt "Svensk keramik under 1900-talet" har han bland annat varit drejare för Höganäs under tidigt 80-tal. Sedan 1983 är han verksam i Malmö med egen verkstad.

För den som är intresserad av att köpa något av hans verk finns de att köpa hos Borg Design i Malmö.


1 kommentar:

  1. Jag tycker faktiskt att den gröna är väl värd att satsa på, även jag skulle ha köpt den för det priset! Den är riktigt fin!

    SvaraRadera