måndag 2 mars 2009

"Lancett" - Anna-Lisa Thomson



På loppisar och auktioner kan man ganska ofta hitta fina enfärgade vaser av Anna-Lisa Thomson, för en ganska billig peng. Anna-Lisa Thomson dog redan 1952, vilket innebär att man kan vara säker på att vaserna ofta är lite äldre om de är stämplade ALT i botten, jämfört med annan UE-keramik.

En serie som ALT formgav mellan 1949-50 är "Lancett" som finns i flera olika varianter och färger på lasyren. Själv är jag väldigt förtjust i den klarvita lasyren, som syns ovan. Namnet "Lancett" kommer troligtvis från växtvärldens beteckning på en viss form på blad. Blad som även syns på vaserna. Ovanstående vaser är märkta 589 och 590.

På bilden syns även en vas ur en annan serie av ALT, som jag tyvärr inte kunnat få fram. Stämpeln undertill syns för dåligt för att kunna utläsas. Serien är formgiven som en kronärtskocka. Vänder man på vasen så ser den precis ut som en kronärtskocka nämligen...

2 kommentarer:

  1. Det var oerhört vackra vaser. Både formen och glasyren. De skulle jag köpa direkt ifall jag skulle se dem. Man vet aldrig, kanske de kommer emot en vacker dag här i Åbo!

    SvaraRadera
  2. Hej
    Vackra vaser, den du inte känner igen har ett finare namn, men kallas oxå som du skrev. Den tycker jag är vacker, konstigt, jag har bara sett den i klargrön o celeandergrön, men kul att se den i vitt,fräscht. Jag heter Anne o det är ofta svårt att komme in när man inte har eg hemsida. Jag är seniormedlem i pes o dör är alias annestig.
    Det jag unrar är att ofta verkar det som något är t salu på bloggar, skriv det, eller ha en spec spalt m det o pris. Värme o vänlighet, vi hörs
    Anne anne.stigholt@telia.com 0730921133 Jag

    SvaraRadera