tisdag 25 augusti 2009

Sommarens STORA fynddag - del 3 (sista)

Efter stoppet i Kristianstad så åkte vi vidare mot Blekinge. På vägen bestämde vi oss för att göra ett spontant besök hos min frus släktingar. De var tyvärr inte hemma, men i det lilla samhälle där de bodde så visade det sig att det låg en trevlig liten loppisbutik. När jag gick in genom entrén så var ovanstående vas det första jag såg.

Har ju tidigare skrivit om "Hana" av Hyonsyn Rhee, som var den serie som jag först började samla på av UE-keramik. Förutom de tre små Hana-vaserna så finns det även en större serie i en gråbrun lasyr. Har ju sen tidigare visat den större vasen till höger. Gillar verkligen glasyren på denna. De övriga "Hana"-föremål som jag träffat på har istället varit i en mycket brunare (och i min mening mycket tråkigare) glasyr. Blev därför riktigt glad när jag hittade vasen ovan, som är i exakt samma gråa glasyr som den tidigare större vasen. Vasen är märkt 4058H och är 25 cm hög och 11 cm i diameter. Jag fick ge 180 kr för vasen, vilket jag tycker var ett riktigt bra pris. Har inte sett något ur "Hana"-serien på Tradera på över ett år och senast något fanns till salu så gick det dyrt.


På samma ställe fanns faktiskt en hel del UE-keramik, så jag tittade runt lite och bestämde mig till slut för att även klippa till på ovanstående vas, som en komplettering av de föremål jag har sen tidigare i serien "Bris", som tillverkades för Åhlen & Holm. Vasen är märkt 4330/670 och är 20 cm hög.

Dagen blev verkligen en skön start på semester!!

3 kommentarer:

  1. Kanske vill du dela med dig av var du hittar fina loppisar? Jag bor i Karlskrona och vill utöka min runda :o))

    Henrietta

    SvaraRadera
  2. Självfallet så kan jag göra det!! Jag hittade ovanstående vaser på en butik i Asarum, som ligger utanför Karlshamn. Är kanske en bit att köra, men kan vara värt det. Fanns mycket annat kul där, inte enbart UE-föremål.

    Vi var även en runda till Småland (kommer inlägg i framtiden om detta). Körde från Karlskrona upp till Kosta. Där låg ju många loppisar längs den vägen. Bl a så fanns "Loppis-ladan" bara 5 min utanför Karlskrona. Fanns bra loppisar i Rödeby, Lindås och Emmaboda också!! Som vanligt är det bäst att komma på helgen, då flest har öppet!!

    SvaraRadera
  3. "Loppis-Ladan" låter ju spännannde, och i Rödeby säger du, ahh du menar den i rondellen, där hittade jag en tavla av Mari Simmulson. Man blir nog lite hemmablind :o))

    Ronneby som du inte var så imponerad av, dit brukar vi åka. Vämöparken på lördagar kan jag rekommendera, tidigt kan man göra fina fynd :o))

    Jag har svårt att få smabon att stanna på vägen loppisarna :o)) Han tycker liksom att det är onödigt :o)) Konstig prick det där!

    Ladan ska vi besöka!

    Kan tipsa om att Lions har en loppis i Tingsryd på lördagarna till 13.00

    Tack så mycket!!

    SvaraRadera