söndag 20 januari 2013

Bortom räddning?!


När jag sprang på ovanstående skål på en loppis/second hand-kedja kunde jag inte låta bli att köpa den. Skålen ingår i Mari Simmulsons väldigt vackra, men dock ovanliga, serie "Plejad" från 1954 (skål nr 4190).


Normalt sett vill jag ha felfri föremål till min samling, men ibland kan jag inte låta blir att köpa föremål som har skador. För 10 kr tyckte jag att det var synd att låta skålen stå kvar...


När man ser hur omsorgsfullt dess tidigare ägare/ägarinna har limmat ihop skålen förstår man att för honom/henne har det inte spelat någon roll ifall skålen hade gått sönder eller ej. Den skulle ändå finnas kvar i hemmet. Troligtvis har dock inte nästa generation resonerat likadant och skänkt skålen till välgörenhet. Lite synd att dagens slit och släng samhälle har gjort oss till sådana konsumenter. Hur som helst så fick skålen följa med hem och pryda sin plats ibland övriga UE-föremål i samlingen...

Hur resonerar ni? Köper ni skadade föremål eller måste det vara felfritt för att få följa med hem?

5 kommentarer:

  1. Jag tänker lika som du. I väntan på att den hela vasen ska dyka upp, köper jag den trasiga. Jag tänker fortfarande på den trasiga vasen på Hötorget som jag ratade! En sån ljuvlig glasyr! Och lite naggar räknar jag med att det finns på dom flesta Ekeby sakerna.

    SvaraRadera
  2. Vissa prylar har ju en extra charm tack vare att de varit med om lite. Så det beror på föremålet i sig om det får följa med hem eller ej.

    SvaraRadera
  3. Det beror på, men om jag vill ha nåt tillräckligt mycket så får det vara skadat och jag köper ändå. Godset har ju ofta några år på nacken minst sagt så det känns ju svårt att begära att skicket alltid ska vara på topp.

    SvaraRadera
  4. Jag har blivit mer kräsen, kan inte dra hem allt naggat och trasigt men om det är "rätt" skål eller vas så inte hindrar ett nagg eller två...;-)

    SvaraRadera
  5. Vill jag verkligen ha föremålet så kan små skador gå för sig. Sen beror det så klart på priset. 10:- för den vackra skålen skulle jag gärna ha betalat! Många av mina blomkrukor har skador men det gör inget tycker jag, de är ju bruksföremål och får lätt skavanker. Jag vill dock inte gärna ha tallrikar, koppar osv med nagg. Det beror helt på föremålet, priset och dagsformen helt enkelt ;)

    SvaraRadera