torsdag 30 maj 2013

Oväntat inköp - golvvas "Atoll"


Efter ca 6 år samlande av UE-keramik (varav 5 år med denna blogg), har jag så smått börjat nå en punkt där jag får allt svårare att komplettera samlingen. Det beror inte på att jag på något sätt har "allt" från UE som jag vill ha, utan snarare att de delar/serier som jag vill komplettera eller samla på är svåra att hitta eller för dyra att köpa. Det faktum att hemmet är fullproppat med keramik redan är ju klart också en bidragande faktor....

Jag har därför allt mer börjat fokusera på lite färre, men ibland dyrare föremål. Jag har även insett att tillfället att komplettera med något ovanligt sällan kommer tillbaka, så när jag väl springer på något som är intressant försöker jag klippa till. Ibland är ju dock priset för avskräckande, men med golvvasen ovan var priset tillräckligt lockande för att jag skulle bli intresserad av ett köp.

"Atoll" av Hjördis Oldfors (formgiven 1956) har jag faktiskt inga föremål i sedan tidigare. Jag har haft en skål i serien, men den var i så pass dåligt skick så den såldes på en loppis för några år sedan. Men när den stora golvvasen (märkt 5122, 44 cm hög) plötsligt stod hos en loppishandlare som jag svängde förbi i veckan, var det ändå väldigt frestande att klippa till.

Priset var ursprungligen 1200 kr, men efter lite prutande och påpekande om ett litet nagg i botten, som ändå inte syns när den står i hyllan, fick jag ner den till 950 kr. Inget superfynd, men jag är ändå nöjd med mitt inköp. Den gör sig allt bättre i stringhyllan tillsammans med övriga UE-föremål. Dessutom tvivlar jag på att jag kommer springa på en inom den närmsta framtiden igen. Nu återstår bara att försöka komplettera med några vaser/fat ifrån serien.

4 kommentarer:

  1. Gaahhh...nu blev jag avis, har stått och hållit i en sån två gånger på mässor utan att ha råd, betydligt högre priser kan jag säga. Jag tycker inte alls att du ska samla på denna serien utan du får gärna sälja den till mig som har två andra delar ;-)

    Skämt åsido, så ska du nån gång sälja den så tänk på mig i så fall :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänkte att du skulle gilla den :)

      Jag har dig i tankarna om jag mot förmodan skulle sälja/byta bort den. Du har ju bl a en vas som jag gärna skulle komplettera min samling med...

      Radera
    2. Aha, vilken vas är det tro..? :-)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera