måndag 22 juli 2013

Degeberga antikmarknad 2013


Det har blivit en årlig tradition för min del att besöka Degeberga antikmarknad. Jag har hunnit med totalt fem besök på denna mässa genom åren. Har blivit en del roliga inköp genom åren, vilket är ett av skälen till att jag brukar försöka planera in så jag kan besöka den. När det dessutom, som i lördags eftermiddag/kväll, är strålande sommarvärme och fina omgivningar för marknaden, så blir det ju inte sämre.


Det är min uppfattning att utbudet av UE-keramik dessvärre blivit allt sämre på marknaden de sista åren. Och när det väl finns någon UE-keramik är det oftast högt prissatt, utifrån dessa förekomst på marknaden. Många säljare hade exakt samma föremål i år som de stod och sålde förra året. Om jag jämför bilder från tidigare års marknader, med det utbudet och priserna, så kan man mest ångra att man inte passade på att köpa mer där och då. Andra samlare som jag pratade med var av samma uppfattning. I takt med att Tradera och andra antiksajter ökar i popularitet så säljer kanske allt fler sin föremål där, istället för på antikmarknader m m. Vad är din uppfattning om detta - stämmer det där du bor? Ett av få bord där det dock fanns en del UE-keramik var bordet ovan. 350 kr för det stora Corso-fatet var ett helt ok pris, men 900 kr för Trinidad-vasen med ett stort nagg nertill kändes lite optimistiskt.


Årets roligaste inköp från marknaden blev ovanstående två taxar av Dorothy Clough i perfekt skick (nr 8012 och 8013, från 1961). Jag tvekade först på ifall jag skulle köpa dessa, men när jag tog ett andra varv och bestämde mig för att klippa till, hann jag precis innan säljarna skulle packa ihop för dagen. För paret fick jag betala 650 kr.


Sedan tidigare har jag några föremål ifrån Mari Simmulsons serie "Nigeria". Detta fat har samma form som denna serie, men ett annat mönster och ingår i "Senegal".


Hos samma säljare köpte jag även en liten vas ifrån Atterbergs serie "Strega" (nr 2198). Känns som en serie som jag försöker få fler ifrån. Ifall ni har något föremål ifrån serien som ni vill sälja så hör gärna av er.

Totalt sett en del roliga inköp, men inga riktigt spännande föremål. Ifall ni vill se tidigare års inköp hittar ni dem här: 2009, 2010, 2011, 2012.





1 kommentar: