torsdag 30 september 2010

"Loppis-krönika" - Topp 5


Precis som varje år skall avslutas med krönikor av alla dess slag, tyckte jag att det kunde passa med en liten "Loppis-krönika" efter att vår/sommar-säsongen nu är över. Trots att man ibland tycker att det går långt mellan fynden och man ifrågasätter varför man gått upp halv 6 en lördagmorgon, kan kan ändå konstatera att även denna säsong har bjudit på några roliga och oväntade fynd. (Vasen på bilden är just ett sådant som jag inte tidigare visat. Ingår i Hjördis Oldfors serie "Palma" i en något ovanlig glasyr. Inköpt för 5 kr på en liten loppis vi passerade på semestern).

I sann "krönika-anda" så tänkte jag lista topp-5 från säsongen. Vi börjar såklart nerifrån och går uppåt..


5) "Helgens loppisfynd" - En tidig lördag morgon begav jag mig till Lund och loppisen som hålls varje helg där. Hittade en fin bumlinglampa som numera lyser upp vår lägenhet i höstmörkret. Det roligaste fyndet var dock en tjusig väggplatta av Mari Simmulson, som jag hittade för 100 kr. Likadana såldes för någon tid sedan på Tradera för ca 1500 kr.


4) "Rapport från Degeberga antikmarknad (del 2 av 2)" - Den tjusiga vasen ifrån "Vinga"-serien dök upp precis när jag stannade vid bordet. Högg den direkt och lyckades pruta ner den till endast 400 kr. Efter detta har jag även hittat en lite mindre modell av vasen. Finns fler vaser i serien, så jakten fortsätter under hösten :)


3) "Stringhylla - golvmodell" - Har tidigare skrivit om hur jag som ung (yngre?!) lyckades sälja en stor samling String-hyllor för i stort sett ingenting. Sedan dess jag hållit utkik efter golvmodellen av hyllan länge, men inte hittat någon till rätt pris. Denna dök upp på Blocket, fanns bara någon mil från hemstaden och var utsatt till ett rimligt pris. På plats prutades hyllan ner något ytterligare och priset stannade på 2500 kr.


2) "Vårens stora loppisfynd" - Varje söndag brukar jag besöka torgloppisen i hemstaden. Bara någon vecka innan detta fynd hade jag hunnit beklaga mig över utbudet. Fick snabbt ta tillbaka detta. Trots att loppisen pågått en tid stod detta superfynd kvar när jag gick förbi. 60 kr för "Pojke på sköldpadda" i perfekt skick!



1) "Fynd i värmen" - Att samma morgon lyckas hitta 5 koppar "Röd Aster" och 2 barstolar i jakaranda,formgivna av Johannes Andersen, för det totala priset av 80 kr, gör man tyvärr nog bara en gång i livet. Var jättekul att få alla glada tillrop via kommentarer, även om "fyndet" denna gången inte var något från UpsalaEkeby. Stolarna är nu sålda och har finansierat inköpet av bl a en golvvas.

Ja...så ser krönikan över denna säsongens loppisbesök ut. Finns givetvis mycket annat kul som fyndats (Unik Stig Lindberg, 3xVästkust, Lisa Larsson-figur), men som inte platsar på listan. Slutsatsen av det hela måste ju ändå bli att det fortfarande går att fynda! Trots att allt-och-alla just nu verkar vara intresserade av "retro" i dess olika former.

Nu stundar höst/vinter-säsongen som börjat trevande, men ändå optimistiskt :)

5 kommentarer:

  1. Vad kul med en loppiskrönika över sommaren! Och vilka fynd du gjort. Grattis till en lckad sommar!

    SvaraRadera
  2. Grattis till en lyckad säsong!
    Även om man tycker att utbudet på loppisana bara blir sämre och sämre och "vad tusan ska alla här och ränna -det var bättre förr..."
    Så, visst blir det ett och annat litet guldkorn som får en att masa sig iväg igen och igen!

    SvaraRadera
  3. Kul idé med krönika. Skall inte sno den direkt av dig men jag tänker att det skall vi göra på bloggen också :)
    Asterkopparna fattar jag fortfarande inte. Trodde alla visste att det "finns" pengar i dom.
    Underbara fynd och ett stort grattis.

    SvaraRadera
  4. Ojojoj vilka fynd !
    Kul att se dom igen. Den lilla gröna vasen blev en favorit.

    SvaraRadera