söndag 16 januari 2011

Golvvasen från Atterbergs korta serie....


Husköp och renovering av detta har gjort att antalet inköp till samlingen minskat dramatiskt! Men när ovanstående fantastiska golvvas, från Ingrid Atterbergs s k "Korta serie" från 1956 (läs mer här), dök upp var jag ju tvungen att göra ett försöka att vinna budgivningen! Vasen hade en liten diskret fotnagg, men med en så ovanlig pjäs (finns vad jag kan se inte ens i Grödinge Antiks samling) så tyckte jag inte att det störde...


Jag vann auktionen (1000 kr)och jag kunde komplettera min samling av den ovanliga serien med den största vasen ifrån serien - golvvasen - som är hela 49,5 cm hög. Vasen är märkt A17 och är numrerad 18/100 exemplar. Även om året just börjat så känns vasen redan het som 2011 års roligaste inköp till samlingen!!

Samlingen ja...när man tvingas packa ner alla vaser/fat/skålar man samlat på sig så inser man ganska snart att det är VÄLDIGT mycket som fått följa med hem från alla loppisar m m man besökt de sista åren. Tidigare har lägenheten varit för liten för att ha samlingen framme och har därför till stor del tvingats förvaras på vinden (Sverige UE tätaste vindsförråd...). Nu när vi har större yta kommer givetvis mer keramik kunna användas, men om jag inte skall förvandla huset till ett UE-museum, så måste en del av samlingen säljas av. Får se när och i vilken omfattning detta sker, men att det måste ske är oundvikligt. De bästa delarna av samlingen kommer behållas och jakten på de udda och roligaste föremålen föremålen från UE givetvis fortsätta!!

Hur gör ni? Säljer ni av/ger bort/sparar/packar undan eller trycker in allt i skåpen för att hantera ert samlande?!

6 kommentarer:

  1. Så snygg. Jag ger bort, packar ner och ställer undan mycket saker. Ibland säljer jag av också. Brittmari

    SvaraRadera
  2. Härlig samling! Tycker att det är så läckert när man får ihop några delar i samma serie och kan ställa dom tillsammans. De lyfter varandra! :)
    Och jag är inne i en extrem samlingsfas just nu, försöker köpa på mig allt jag gillar och har råd med. Planerar också en flytt under året och när jag hittat rätt lägenhet så behåller jag det som passar där och försöker byta/sälja resten.

    SvaraRadera
  3. Ni gör fantastiska fynd!
    Avisera gärna på bloggen om era samlingar eller delar av den ska avyttras, finns nog intresse ;-)

    SvaraRadera
  4. Trillivippa - Ja, visst är det trevligare när man kan få ihop flera ifrån samma serie! Gillade dina "samlingar" också.

    Fam Ljunggren - Tack för tipset! Har ju som sagt dubbletter av "City"-serien (Stora vasen + bägaren) så de kommer i alla fall säljas...

    SvaraRadera
  5. De är ju bara så jättefina ihop. Grattis till det fina fyndet!

    SvaraRadera
  6. Tack Ulrika - du vet väl att det är din förtjänst att jag hittade vas nr två!! Tack för tipset!

    SvaraRadera