onsdag 9 maj 2012

Blandade loppisfynd...


 
Kom på att jag missat att visa upp några av de senaste veckornas loppisfynd. Blir tyvärr inte så mycket UE som hittas på loppisar längre, men däremot en hel del andra retroprylar. Ovanstående två kaffekoppar och juicepress hittades i helgen för totalt 17 kr. Kopparna saknar märkning undertill, så jag hoppas att någon kunnig läsare kan hjälpa mig med mer info om dem?! Juicepressen är ju välkänd, formgiven av Carl-Arne Breger, med modellnamn "Duett" och tillverkad vid Gustavsberg.

 
Från Gustavsberg kommer även ovanstående kanna, som jag inte är säker på vem som formgivit. Strökaret för socker är formgivet av Signe Person Melin, till H55-utställningen. Fick ge 10 kr vardera för föremålen.


På samma loppis hittade jag även en burk "Majas Mejeri" ifrån "Vår lilla stad"-serien av Anita Nylund, tillverkad hos JIE Gantofta. Detta exemplar märkt "Andra utgåvan", så det är troligen en nyare produktion. Fick ge 10 kr även för detta föremål.


På en loppis för några veckor sedan hittade jag en stor burk ifrån Erik Kolds klassiska serie. Har stött på dessa förut, men aldrig en så här stor. Plasten var lite sliten, men 15 kr var ändå överkomligt.


Slutligen så har jag hittat ett litet glas ifrån vad jag tror är Bengt Orup. Är dock lite osäker även här, men hoppas på att kunniga läsare kan hjälpa mig?! 5 kr kostade glaset på en tidig morgonloppis förra helgen...

Totalt sett många inköp, men tyvärr inte så mycket UE-keramik, som är det jag egentligen vill hitta. Blir nog att mycket av ovanstående säljs för att finansiera inköp via Tradera m m till UE-samlingen.




9 kommentarer:

  1. Riktigt snygga och trevliga saker du har hittat senaste tiden. Även om det inte har varit några UE så har det ju ändå varit riktigt bra fynd du har gjort. Till mycket bra priser skall tilläggas.

    Bara att önska dig lycka till i jakten på UE fynd nästa gång

    SvaraRadera
  2. Kopparna heter Kreol och är formgivna av Helmer Ringström 1960. Modellen är Arthur Percys EA. Den gulvita kannan med termosfunktion är formgiven av Sven-Eric Julin 1970.

    SvaraRadera
  3. ÅÅ plastkannan är så fin!...Ja det andra med...men jag letar också efter en sån kanna...helst röd...och till bra pris ;-) precis som din.

    SvaraRadera
  4. Ja, Gefles Kreol är det minsann! Det finns ju flera varianter, så jag funderar på vilka detta är, finns det något färgband på insidan koppen eller inte? Vilken storlek är det på kopparna? Jag har nämligen inte den varianten med svart mönster på utsidan, men inget färgband, så om de ser ut så så är jag högaktligen intresserad av en eller flera :-) Du kan väl höra av dig om det är den jag saknar, och om du är intresserad att sälja/byta!

    Fina grejer var det annars också minsann och fyndiga priser!

    SvaraRadera
  5. wow, där hittade du en orange breger men häftigast ändå; du hittade exakt samma koppar som jag gjorde, alldeles nyss! var du också på drottningtorget i söndags? jag hittade tre sådana kaffekoppar, ensamma. om du nu skulle vilja sälja dem, kan du avvara en till benny och en till mig? kanske? jag skulle så hemskt gärna vilja ha fyra st! du har min mail, om det skulle bli aktuellt. eller kommentera! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha....där ser man! Ja, jag köpte kopparna på Drottningtorget i söndags! Undrar om du hittade dina innan mig eller tvärtom?!

      Radera
  6. Det var lustigt, jag tänkte inte på att ni bodde på samma ställe, förmodligen kommer de från samma hushåll. Nu ska nu ska ni vara observanta på att faten också kan dyka upp, troligen enfärgade röda :-)

    SvaraRadera
  7. Tack för alla kommentarer och tack för info kring koppar och kanna! Roligt med engagerade och kunniga läsare!

    SvaraRadera