onsdag 15 april 2009

Tema gul

Tyckte att det var dags för ett litet tema. Som då blev "färg". Först ut är några UE-föremål i färgen gult...



Ovanstående vas är formgiven av Ingrid Atterberg och ingår i serien "Plan", som formgavs 1957. Vasen är märkt 2288 och är 29,5 cm hög. Fyndades för 15 kr på en lokal loppis där den stod gömd bland en massa gamla krukor.


Detta tjusiga fat är formgivet av Anna-Lisa Thomson 1939 och är märkt Ekeby 18 i botten. Finns flera fat i samma serie, men i olika färger.


Skålen ovan är formgiven av Mari Simmulsson. Kan tyvärr inte tyda stämpeln i botten, så kan inte ge några detaljer kring serien skålen ingår i.

Red: Tack vare hjälp av duktiga läsare så har jag fått veta vad serien som skålen ingår i heter. "Aros" som formgavs 1968. Ovanstående skål är förmodligen stämplad 8039M, inte 8049M som jag tydde det till när jag försökta utläsa den...


Detta lilla fat är formgivet av Irma Yourstone 1971. Är märkt 1064Y i botten.


Slutligen en vas av Kjell Blomberg. Märkt 7016 och formgiven 1955. Vasen ingår i serien "Amarillo". Kjell Blomberg jobbade endast vid UpsalaEkeby mellan 1953-57 och hann endast formge 25 föremål under denna tid. Är med andra ord inte så lätt att hitta något av hans formgivning...

7 kommentarer:

  1. Jag hittade tre skålar tidigare idag på Tradera med samma mönster som din gula okända, fast de här var röda, den ena var stämplad 8039 M

    http://www.tradera.com/Skal-UE-Mari-Simmulsen-auktion_89817552

    Med "boken"s hjälp så kom jag fram till att serien heter Aros, kan det stämma..?

    SvaraRadera
  2. Det är kul med teman förresten, färger, former stilar...alltid finns det nåt som håller samman olika föremål! På PES-forumet har det ju visats en hel del sånt, både porslin, keramik och glas vad jag kan komma ihåg!

    Du så förresten att jag börjat lägga upp lite av keramiken? Jag har fotat och fixat lämpliga bilder som kommer efterhand!

    SvaraRadera
  3. Den översta vasen är fin. Härlig yta!

    SvaraRadera
  4. Tack för hjälpen Herr Movarp!! Har ändrat informationen i inlägget. Ska kolla in dina inlägg kring keramiken!

    Mimi - visst är den fin! Glömde skriva att den verkligen är tung!! Helt klart den tyngsta vasen jag har. Måste vara tekniken (Chamotte?) som bidrar till det...

    SvaraRadera
  5. Fatet av Anna-Lisa Thomson är helt fantastiskt! Ett sådant ska jag hålla utkik efter framöver.

    SvaraRadera
  6. Vad kul med Irmas fat! Hon var min gammelmormor, och jag uppskattar hennes saker mycket, men jag har märkt att de flesta på internet tycker att de är dötrista. Så det är ju alltid kul med någon som uppskattar dem. För de är ju bedårande!

    SvaraRadera
  7. Tack för din kommentar!!

    Tycker mycket om hennes föremål. Har även visat några fina väggtavlor som hon formgett. Passar väldigt bra här hemma. Se under etikett "Irma Yourstone".

    SvaraRadera