söndag 10 maj 2009

Helgen är över...


Blev inte någon större loppishelg den här helgen, men en lite runda i morse hanns med. Besökte torgloppisen jag brukar besöka och kom över några föremål. Vasen ovan (märkt 4414) är formgiven av Mari Simmulson 1959. Serien heter "Sagina" och innehåller totalt 9 föremål, bland annat en större modell av ovanstående vas. Fick ge 5 kr för vasen, så kändes som ett bra pris.


Kom även över en s k "Kronskål" från Rörstrand, för 10 kr. Stämplad under till GN, varav jag drog slutsatsen att den var formgiven av Gunnar Nylund. Vet inte något direkt om Rörstrand och deras föremål, men slogs av hur otroligt lätt skålen var. Tyckte den var för fin för att inte klippa till!

Klippte även till på en fin liten pressglasskål för en tia, samt en "Festivo" ljusstake från Ittala för en tjuga. På det stora hela en helt ok morgon!!

1 kommentar:

  1. Jag gillar Kronskålen jättemycket! Och 10 kr var ett superpris. Om jag minns rätt har jag sett dem gå för över 200 kr på Tradera men jag är inte helt säker.

    SvaraRadera