söndag 31 maj 2009

Liten loppistur + kompletteringar av samlingen....


Har tidigare visat några föremål ur serien "Pepita" som Ingrid Atterberg formgivit 1954. Är väldigt förtjust i denna serie. Som jag skrivit tidigare så gillar jag verkligen de serier från UpsalaEkeby där man kombinerat olaserade ytor med främst vit, men även andra färger på lasyren (ex "Paprika", "Mosaik", "City" m m). Har kommit över två nya föremål i serien på sistone, så tänkte visa en bild på hela serien efter komplettering. Från vänster till höger: 2191 (32 cm), 2176 (21 cm hög), 2177 (27 cm hög) samt två krukor i samma serie. Finns fortfarande många vaser, bägare och skålar kvar att samla ifrån samma serie. Bland annat en riktigt häftig golvvas...


Utöver "Pepita" så har jag även köpt en liten komplettering till "Ibiza" (vas 5180 och 5181), som Hjördis Oldfors formgivit 1958. Finns totalt bara 4föremål i denna serie, så nu saknar jag bara två skålar (5178 & 5179) innan jag har hela serien.

Den sista tiden har tyvärr mest inneburit arbete, så har inte hunnit med så många loppisar eller antikaffärer för den delen heller. Men i morse så hann jag dock med en liten snabb loppistur och kom över nedanstående keramikburk. Formgiven av Mari Simmulsson för Åhlen&Holm. Tyvärr saknar jag namnet på serien. Frun gillade verkligen den tjusiga rosdekoren, så vore kul att hitta mer i samma serie...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar