torsdag 12 november 2009

Hur tänkte jag ?!



När man berättar för vänner och bekanta att man är intresserad av "50-60-tals" möbler och keramik, så brukar i princip alla beklaga sig över att de slängt eller gjort sig av med saker som idag är hett eftertraktade retro-föremål.

Man kan ju tycka att som 28-åring så borde man inte ha några stora "retro-missar" på sitt samvete, men tyvärr så är så inte fallet. Som nybliven lägenhetsinnehavare så lånade jag flera årgångar av inredningstidningar och plöjde igenom. Innebar att man även fick en vis koll på designklassikerna också.

Så, när en släkting skulle flytta ifrån en stor gård och vinden skulle rensas, så passade jag på att rädda hem en massa String-hyllor. Hade ca 5-6 stora hyllor och kanske 4-5 mindre (motsvarande dagens "Pocket). Vid den här tiden så var det dock björk och frostat glas från IKEA som fick pryda min lägenhet, så String-hyllorna åkte ner i källaren. Där låg de tills jag en sommarmånad (som fattig student) bestämde mig för att pröva på lyckan som loppissäljare. Tog väl en 2-3 minuter innan en handlare köpte hela partiet för ett riktigt skampris. Var lycklig då över att jag fick sålt hyllorna, men på senare tid så har jag bittert ångrat mitt misstag!!

Har så sakta börjat samla ihop en ny uppsättning String-hyllor som skall få pryda ett framtida bibliotek. Ovanstående hylla hittade jag för 20 kr på en loppis för något år sen...

4 kommentarer:

  1. 20 kronor! det var billigt! Lycka till med samlandet!

    SvaraRadera
  2. Ja, man gör sina misstag...men då blir man mer skärpt och slipper såna missar i fortsättningen!

    Apropå String, så kastade mina föräldrar den hylla som jag hade på rummet en stor del av uppväxten...den hade hamnat på vinden och när dom gjorde en utrensning följde den med...

    SvaraRadera
  3. 20 kr? Gash de är ju så dyra idag. Jag tror jag skulle gräma ihjäl mig om jag hade sålt dem så som du gjorde :-)

    SvaraRadera
  4. Jodå, man gör sina missar. Dumpade själv iväg en massa som jag tyckte (och fortfarande tycker) fula glasprydnadssaker när vi röjde hos mamma (hon skulle in på hem och inte fick plats med så mycket där). Glada loppisköpare fick då stora Flygforsgrejer för 50 spänn. I antikhandlar kostar de 800-1 000 spänn. Jaja. Jag tycker ju faktiskt fortfarande att de är fula, får trösta mig med det. (Fast nu skulle de inte slumpas bort för några tior.)

    SvaraRadera