söndag 4 juli 2010

Fynd i värmen....


Med årets varmaste helg snart bakom oss, är man tacksam över att de flesta loppisar anordnas tidigt på morgonen, innan värmen gör det olidligt att stå ut! Var uppe tidigt igår och idag och lyckades göra några roliga fynd!

Ovanstående 5 koppar ifrån Stig Lindbergs "Röd Aster" (formgivna på 70-talet) fyndades för endast 50 kr för hela setet! Har aldrig tidigare sett dessa på någon loppis, men har via google förstått att Gustavsberg har börjat sälja dessa i nyproduktion igen (som så mycket annat av Stig Lindbergs produktion...).


På samma loppis köpte jag även ovanstående två barstolar. Fastnade för träslaget, som jag tror är jakaranda, och frågade säljaren om priset:

15 kr styck....

Tyckte att de var för fina för att inte klippa till. När jag kom hem så såg jag att de även hade märkning med "Danish Furniture Makers Control". Har inte lyckats hitta vem som ligger bakom designen av stolarna, som jag gissar att de är tillverkade under 60/70-talet. Någon som vet?

(Tillägg: Har nu via forumet "Precis-en-sån" fått hjälp av Wanja, från Wanjas Vardagsrum. Pallarna är formgivna av Johannes Andersen, oklart dock vilken fabrik som tillverkade dem. Verkar ha varit flera olika tillverkare av samma modell/pall. Johannes Andersen har formgivit flera kända möbler/stolar, men mest känd är han nog för "The smiling table" för CFC Silkeborg samt soffgruppen "Capri" för svenska Trensum. Jättekul att man via snälla experter så snabbt kan få fram information kring formgivare m m!!)


Idag så gjordes två roliga inköp till UE-samlingen. Dels "Tom", formgiven av Mari Simmulson, som jag faktiskt har sen tidigare (se detta inlägg). Men när den endast kostade 20 kr, kändes det dumt att inte köpa en extra. På samma loppis hittade jag även en större vas, ca 22 cm (märkt 5047) ifrån Hjördis Oldfors serie "Manhattan", från 1955. Finns några små nagg, men för 5 kr tyckte jag ändå att den var värd att klippa till på!

Ännu en helg till ända - sommaren går allt för fort!!

14 kommentarer:

  1. Men vilka vansinnesfynd!

    SvaraRadera
  2. Jag sitter chockad med öppen mun och ser ut som en idiot.. 50 Kr för 5 st Röd Aster!!!!!!!
    Det måste nog vara världsrekord i fynd...!! Grattis låter nästan lite futtigt.

    SvaraRadera
  3. Det var det sjukaste...sanslösa fynd!!! Det ekonomiskt största fyndet var inte kopparna även om man gärna vill tro det, utan de helt otroligt snygga barstolarna som jag är övertygad om att de är danska, har sett dem tidigare, ska leta fram om jag har nån info...

    De andra fynden var ju också fantastiska,Tom och vasen till de priserna....suck!

    Jag skulle gärna haft en Asterkopp, har en trave med fat men tyvärr inga koppar ännu!

    SvaraRadera
  4. Wow. Blir faktiskt riktigt avundsjuk. Men inte missunsam :)

    Barstolarna är ju bara helt klockrena, fasen va snygga.

    Benny: Du är ju också en alldeles otrolig fyndare!

    SvaraRadera
  5. Tack för alla fina kommentarer!!

    Förstod inte riktigt vilket klipp kopparna var när jag köpte dem, utan var först när jag kollade priserna på Tradera som det gick upp för mig :)

    Stolarna är jättefina, men osäker på ifall de passar hemma hos oss...

    SvaraRadera
  6. Om du skickar stolarna till mig, kan jag bygga en bar till dem :-)
    Jag har inte heller nån bra plats för såna, men det är ju sällan man hittar så snygga barnstolar att man vill bygga upp en miljö runt dem :-))

    SvaraRadera
  7. Men herregud vilka fynd! 15 kr för pallarna! Och kopparna...ojoj! Vissa har tur :)

    SvaraRadera
  8. Även jag sitter med öppen mun och gapar. Ojojojojoj. Det här var nog det värsta fyndinlägg jag läst.
    Grattis!

    SvaraRadera
  9. VA!?? Vad roligt för dig grattis!

    SvaraRadera
  10. För den som vill komplettera med en kopp (förvisso något lagad) så finns nu chansen på Tradera:

    http://www.tradera.com/Lindberg-Rod-Aster-tva-kaffefat-en-kaffekopp-auktion_340948_115189193

    Ett tips...

    SvaraRadera
  11. Jag tror inte att jag kommer att fynda så här bra någon gång i framtiden! Helt otroligt!

    /JJ

    SvaraRadera
  12. Grattis till otroligt fina prisvärda fynd !
    Och visst känns det som om vi har färre helger på sommaren.. :-)

    SvaraRadera
  13. Du har också gjort massa fina fynd. Aster-kopparna får min kokos-skål att blekna en aning. Men vi föredrar ju UE framför Rörstrand... eller hur?

    Pallarna är ju grymma dessutom. Skulle gärna ha dem i mitt kök (om jag fick plats med dem)

    SvaraRadera