måndag 19 juli 2010

Rapport från Degeberga antikmarknad (Del 2 av 2)


Fanns som sagt en hel del kul att hitta på årets upplaga av Degeberga marknad. Mitt inköp detta året begränsade sig dock till en enda vas. Säljaren hade en hel del annan UE-keramik, vilket var anledningen till att jag stannade till vid hans bord. Precis när jag gjorde det packade han upp ovanstående magnifika vas.

Vasen är märkt 2220 och ingår i Ingrid Atterbergs serie "Vinga". Trots sin höjd på hela 44 cm räknas den faktiskt inte som en golvvas. Finns ytterligare en vas (2221) ifrån samma serie med samma höjd, men med större diameter, som klassificeras som golvvasen ifrån serien. Brukar inte räkna med några fyndpriser på samlarmarknader, men 400 kr för vasen tycker jag nästan kan kvalificera som ett fynd!?

Tittade på mycket annan UE-keramik, men fastnade inte tillräckligt mycket för något annat för att klippa till. Hur som helst var det ett trevligt sätt att tillbringa en sommarkväll på. Fina omgivningar och trevliga handlare. Var även mycket roligt att få träffa "UE-samlarna" och få en trevlig pratstund med två riktigt proffs inom UE-samlandet!! Väntar med spänning på vad de hittade på sin runda under söndagen i Degeberga...

4 kommentarer:

  1. Varför hann jag inte före dig? Den är ju underbar...

    SvaraRadera
  2. Verkligen fin! Den var pampig och rejäl trots att det inte var en golvvas. Priset sen är väl inte mycket att snacka om, för en så stor pjäs!

    SvaraRadera
  3. Jag hade gladeligen hostat upp 400 för den vasen. Och, behållt den.

    SvaraRadera
  4. Attan! Även om jag inte samlar UE, hade jag definitivt slagit klorna i denna förtjusande pjäs!
    Grattis!

    SvaraRadera