tisdag 17 september 2013

Same av Taisto Kaasinen


Har gått alldeles för lång tid sedan mitt förra inlägg, men nu tänkte jag försöka bli lite duktigare på att rapportera mina inköp till samlingen. För även om jag inte har hunnit med att skriva inlägg, så har åtminstone samlingen vuxit.

Senaste tillskottet är ovanstående same av Taisto Kaasinen, som jag fyndade i helgen. Efter en tidig morgon på Suckarnas Gång i Simrishamn, utan ett enda inköp, var jag inte speciellt hoppfull om att hitta något fynd till samlingen vid ett kort besök i en retrobutik. De har främst möbler och är dessutom väldigt dyra i priserna.

När jag kom in i affären var ovanstående figur det första jag fick syn på vid ett av borden vid entrén. Saknade prismärkning, men när jag frågade så kunde jag få köpa den för endast 300 kr. Då figuren saknade dels UE-klistermärket samt stämpel undertill, så visste inte innehavaren vad det var och sålde den istället endast som en "fin figur". Inte mycket att tveka kring - bara att klippa till!

Kaasinens figurer är (med undantag för den i min mening fula vikingen) inte så lätta att hitta. Denna same (som borde varit märkt 6037) tillverkades endast mellan 1958-60. Jag gissar att de dessutom inte gjordes/såldes i några stora upplagor då. De är i alla fall väldigt svåra att hitta. Detta exemplar är 20 cm högt och jag tror att den ingår i serien "Sarek", där det även finns 3 olika renar.

Årets första riktiga UE-fynd! Hoppas att det blir fler!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar