söndag 19 juli 2009

Dagens inköp....


Blev en hel del inköp från besöket på Degeberga antik- & samlarmarknad, som jag tänkte visa här. Har ju tidigare visat den udda kaffekopp från "Mon Amie", som jag hittade på en loppis för ett tag sen. Idag så hittade vi en tekopp i samma serie att matcha med. Fick ge 75 kr för kopp och fat, men då är där ett litet nagg på koppen. Syns dock knappt, så kändes som ett ok pris för koppen.


Jag hittade även en komplettering till serien "Mars", som jag visat delar ur tidigare. Fick ge 200 kr för ovanstående vas, som är märkt 4050 och är 22,5 cm hög. Vasen tillverkades 1952-58 och är formgiven av Mari Simmulsson. Som jag visade i tidigare inlägg så fanns även en större vas i samma serie, men blev som sagt för dyr...


I en snarlik serie, nämligen "Maj" så hittade jag ovanstående fat (4090). Fick ge 220 kr för detta fat som är 30 cm i diameter och som tillverkades 1954-58 på UpsalaEkeby. Formgivet av Mari Simmulsson. Var lite osäker på detta köp. Lade först tillbaka fatet och gick vidare, men efter en halvtimme gick jag tillbaka, och fatet var kvar!! Är mer förtjust i "Mars", men även "Maj" är fin. Vad tycker ni?!


Har av någon anledning lyckats snöa in på krukor på sistone och även idag så blev det några krukor. Var många som sålde Ekeby-krukor, men priserna var ganska så höga (50-150 kr för mellanstora krukor). Hittade dock ovanstående två krukor för endast 40 kr/st. Den vänstra krukan är jag osäker på tillverkaren, men den högra är en "Gunilla" (formgiven Bertil Nilsson) från Ekeby. Gunilla-krukan är den största storleken i serien (nr 5), hela 15 cm hög och 19 cm i diameter. Matchar förra helgens Gunilla-kruka riktigt bra!!


Efter Degeberga så gjorde vi även en avstickare till Vittskövle, då jag hade hört talas om en antikaffär där, som skulle vara bra. Visade sig vara ett bra tips. Hittade totalt tre UE-föremål. Först en figur, formgiven av Anita Rosenqvist. Tyvärr så syns inte siffrorna på stämpeln, utan endast formgivarens signatur, men enligt UE-boken så formgav Anita endast figurer mellan 1969-70. Måste alltså vara tillverkade under denna period.


Jag hittade även en ny vas i "Trio"-serien som jag har två vaser i sen tidigare. Dock i annan glasyr. Denna vas är den största i serien och märkt 8080T och formgiven av Berit Ternell 1968. Vasen är 25,5 cm hög.


Slutligen så hittade jag även en liten variant av den stora hänkelvas som jag har sen tidigare. Vasen är formgiven av Anna-Lisa Thomson och tillverkades 1947-48. Vasen är märkt "61" och är 20 cm hög. Finns en liten nagg, men kostade å andra sidan inte så mycket, så jag tyckte att det kunde vara värt det. Totalt så fick jag ge 180 kr för alla inköp i Vittskövle...

Totalt sett en skön förmiddag i norra Skåne!!

6 kommentarer:

  1. Verkar som om du hade en härlig dag! En fråga: Står det UE under alla krukor därifrån? Jag vänder och vänder och vänder på krukor, men hittar aldrig några UE. Eller måste man känna igen modellerna, helt enkelt, det finns inte alltid märkning?

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Krukorna är märkta "Ekeby", som är stämplat i botten av krukan. Tyvärr så är det dock inte ovanligt att denna stämpel inte finns eller är väldigt otydlig. Så enklast är givetvis att försöka lära sig att känna igen modellerna...

    SvaraRadera
  3. Hej! Vet du hur man kommer över boken om Upsala-Ekeby. Den "riktiga" med alla nummer i.

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Boken är enligt uppgift slutsåld, så är tyvärr inte så lätt. Jag hittade ju ett exemplar av boken på Blocket, men det enklast är nog att hålla utkik på Tradera. Boken dyker upp där titt som tätt.

    Du kan ju även prova att kontakta författarna av boken. (www.upsala-ekeby.com)Vet att de tidigare har haft några exemplar av boken som de sålt...

    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag tycker oxå att det är himla svårt att veta om det är UE-grejor som man fått tag på... Har fått fem stycken fina vinfärgade krukor med svarta fat till och jag funderar på om det kan vara samma modell som din ena gula kruka som du har på bild i detta inlägget..... Ser väldigt snarlikt ut tycker jag....Jag kan inte hitta någon märkning på dem.

    SvaraRadera
  6. Din vänstra kruka är från Rörstrand, har själv en hel massa och de är stämplade Rörstrande med svart, ej djupstämplade så som Ekeby krukorna brukar vara. :)

    Sedan så kan jag inte annat än hålla med. Trio-vaserna är helt underbara!!!

    SvaraRadera