onsdag 29 juli 2009

Designade vardagsföremål....


Satt och bläddrade i ett äldre nummer av Sköna Hem och hittade en liten notis kring Thomas Lindblads bok "Bruksföremål av plast". Upptäckte till min förvåning att ett av mina tidigare loppisfynd fanns med på bild i artikeln. Har tyvärr inte boken själv, men kunde i alla fall utläsa att kannan är tillverkad under 60-talet vid Husqvarna Borstfabrik och formgiven av självaste Gino Colombini. Colombini har även formgett flera internationellt erkända designföremål - bland annat för Kartell. Det döljer sig designföremål på de mest oväntade ställena...


Måste även visa ovanstående trebenta pall, som faktiskt inhandlades på samma loppis som kannan. Enligt uppgift så är denna formgiven vid Lammhults under 50-60-talet. Har dock inte hittat information som kan bekräfta detta. Finns tyvärr ingen etikett eller liknande på undersidan.

Loppisen var verkligen en riktig höjdare. Skulle besöka en annan större loppis i närheten och råkade få se en liten notis i tidningen om "lägenhetsröjning". Tänkte att eftersom vi var i närheten så kanske man skulle svänga förbi. Efter första loppisen hade vi hittat en hel del, så var egentligen nöjd för dagen. Men bestämde oss ändå för att svänga förbi vid lägenheten. När vi kom in så visade det sig att det var en 1-rums lägenhet som helt skulle tömmas.

Två syskon hade ärvt en släkting och hade ingen aning om att denna hade en liten lägenhet i stan. Denna hade tydligen fungerat som något slags magasin för mängder av prylar och möbler - och allt var från 50-60-talet!! Eftersom allt skulle väck och de två syskonen inte var intresserade av något, så var priserna VÄLDIGT låga. Tyvärr hade en tidigare besökare redan länsat skåpen på allt intressant porslin och keramik, men vi fick med oss ovanstående två föremål för 12 kr samt några UE-krukor, burkar, telefon, teak-föremål m m för ytterligare en tjuga. Helt klart den roligaste loppis jag besökt än så länge...

Vilket är ert bästa loppisminne?!

6 kommentarer:

  1. Köp boken, den finns i pocket numera, man lär sig massor om plast och annan industrihistoria också, och den är bra som uppslagsverk.
    Hm... bästa loppisminnet? Måste fundera.

    SvaraRadera
  2. Visste inte att den fanns i pocket!! Får ta en sväng på stan och försöka hitta den.

    Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Å kannan var ju helt underbar!

    Mitt bästa loppisminne kommer jag inte på just nu, men kan bidra med mitt bästa auktionsminne.

    Det var när jag på en auktion ropade hem en helt oanvänd soffgrupp (stått i "finrummet" med lakan över) bestående av soffa + 2 fotöljer för endast 50kr!!!!

    Gruppen är från 50-talet, i teak och med brun klädsel. Å vad glad jag var då! Har denna soffa än i dag, kommer nog aldrig ledsna på den.

    SvaraRadera
  4. Åhhh...., vad roligt!!! Ofta är det lättare att göra dessa kanonfynd när det är folk som bara vill bli av med sakerna fortast möjligt. Och tur är väl att tycke och smak är olika.... Det gör ju att att vi "retro-nördar" kan tokfynda ibland ;o) Mitt bästa loppisminne är när jag fick tag på min jättefina 50-tals soffgrupp för 150:- Jag frågade efter priset flera gånger då jag trodde att jag hörde fel!!!!

    SvaraRadera
  5. Helena och Yvonne: Verkar som att det är soffgrupper som man skall fynda :)

    SvaraRadera