söndag 12 juli 2009

Ekeby-fynd från dagens loppisrunda

Efter några dagar med sängliggande p g a en sommarinfluensa så var jag ivrig att få komma iväg på en liten loppisrunda idag. Vädret var strålande och det blev faktiskt några fynd.


Dagens roligaste fynd var helt klart ovanstående fat i serien "Presenta", märkt 2223 och formgivet av Ingrid Atterberg. Fatet är i perfekt skick och för endast 75 kr, så var jag mycket nöjd med dagens första köp!!

Dagens andra fat kostade endast 20 kr och är formgivet av Mari Simmulsson (märkt 4085M). Ingår i serien "Pistill" som formgavs 1964. Känns verkligen rustikt och har en fin tyngd.

Som så ofta förr så hittade jag även lite Ekeby-krukor på min runda. Brukar vara bra fyndchans på dessa och så även idag. För ovanstående krukor fick jag ge totalt 50 kr. Från höger till vänster så är det:

1) Stor kruka som är hela 16 cm hög och 20 cm i diameter i toppen. Märkt "Ekeby" i botten och enligt min gissning formgiven av Anna-Lisa Thomson. Mönstret påminner i alla fall mycket om vaser som jag vet säkert att hon är formgiverskan för. Någon som kan bekräfta?!
2) "Gunilla"-kruka, formgiven av Bertil Nilsson. Till skillnad från de krukor jag har i "Gunilla"-serien sen tidigare så är denna svagt gulfärgad. Väldigt fint det med.
3) Okänd tillverkare - står tyvärr endast "3" stämplat i botten, med gammeldags stil. Väldigt tjusig dock. Någon som har en aning om vem som kan ha tillverkat?!

Hoppas på att få kryat på mig ordentligt och hinna med någon antik-/loppisrunda i veckan!!

Trevlig helg!!

7 kommentarer:

  1. Inga dåliga fynd! Fina krukor verkar tyvärr inte vara grejen på de ställen jag brukar gå på, förutom om det är "gamla" stormarknadsvarianterna man är ute efter.

    Har visserligen svarat på min blogg, men du får det här också:

    Klostergatan 4 är adressen. Enligt visitkortet jag fick med mig heter butiken Modernize. Öppettiderna varierar, men alltid 12-15 på söndagar och nu i sommar även vardagar tror det var 12-18. Annars kunde man ringa 0707-203875 och höra efter.

    SvaraRadera
  2. Vad fint! Jag kikar efter märkning i botten på prylar jag fyndar men har inte lärt mig förstå på om de är UE eller ej ännu. Vad jag förstått så är det vanligt att UEs formgivare har sina initialer i botten på sakerna....
    Jag var hemma hos en kompis i helgen och tittade på fina fat som hon är på jakt efter. UEs "Zarah"... Så vet du nån som vill sälja såna, kontakta gärna mig!!;)

    SvaraRadera
  3. Har du sett mitt fat i "Presenta"-serien?
    Länk: http://upsala-ekebysamlarna.blogspot.com/2009/05/presenta-mer-en-bara-en-serie.html

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Upsala-Ekeby samlarna: Jag har sett inlägget och försökte faktiskt länka till ditt inlägg kring "Presenta", men Blogger strulade en massa för mig i söndags, så till slut fick jag ge upp. Bra att du länkade själv nu istället!! Lite avundsjuk på era unika föremål!!

    Helena - har tyvärr inte sett några UE "Zarah", men skall hålla ögonen öppna!!

    Fröken Fynd - tack än en gång för tipset!! Skrev kommentar på din blogg också!

    Kul att ni kommenterar!!

    SvaraRadera
  5. Underbart vackra krukor, jösses!

    SvaraRadera
  6. Hej! Vet inte om du har listat ut tillverkare på kruka nr 3 den vita? =) Jag har två st i min lilla samling, båda är "stämplade" med Rörstrand i botten.

    SvaraRadera
  7. Webrik - tack för den informationen!! Fanns ingen stämpel under min, så kul att du berättade vem som tillverkat!

    SvaraRadera