söndag 3 maj 2009

Fyndrik dag...

Dagen har bjudit på inte mindre än 8 loppisar, vilket även inneburit en del inköp. Morgonen började med en torgloppis, med sedvanlig trängsel och hysteri. Börjar så smått tröttna på dels stämningen på dessa tillställningar, men framförallt det faktum att i stort sett alla bord är bokade i förväg av "säsongare", som står varenda söndag. Innebär att fyndchansen minskar, samtidigt som andelen bord som innehåller allt annat än "loppisprylar" ökar...


Morgonen bjöd dock på några inköp. Dels en härlig skål i Mari Simmulssons serie "Mars". Har tidigare visat en vas i från samma serie (http://upsalaekeby.blogspot.com/2009/03/tva-stycken-mari-simmulsson.html) så var glad när jag kunde komplettera med skålen för endast 20 kr. Skålen är märkt 4146 och formgavs 1958. För fler fina föremål ifrån serien se även det senaste inlägget på "UpsalaEkeby samlarna".


På samma loppis hittade jag även några fat och en naggade kopp i "MonAmie"-serien av Marianne Westman för Rörstrand. Tvekade länge ifall jag skulle klippa till eller inte, men kom till slut fram till att vi förhoppningsvis kan komplettera faten med udda koppar så småningom. Fick ge 50 kr för alltsammans.

Efter morgonens loppis så tog vi en tur på Söderslätt. Hittade dels en tjusig "Triett"-burk på en liten garageloppis för 20 kr.


Lite längre fram dök en ny loppisskylt upp och här hittade jag ett STORT UpsalaEkeby-fat. Ingår i serien "Ringo" som Mari Simmulson formgav 1965. Fatet är hela 32 cm i diameter och är märkt 5057M undertill. Fick ge endast 15 kr för detta. För 5 kr ytterligare så fick jag en ytterligare "RödaKlara" till samlingen. Denna gång inklusive väggfästet....



Efter en god lunch så besökte vi en liten källarloppis som först verkade väldigt urplockad. Men efter att ha letat länge och väl så dök den till slut upp - en riktigt stor Lancett-vas!!!


Har sen tidigare några Lancett-vaser, som jag verkligen gillar. Denna vas är märkt 595 undertill och formgavs 1949 av Anna-Lisa Thomson. Fick ge 80 kr för vasen, vilket verkligen känns som ett fynd!!


På samma ställe hittade jag även en Kockums-skål i en härlig blå färg, samt ytterligare en RödaKlara.

På det stora hela en härlig dag, men många nya fina fynd!!

Trevlig helg!

6 kommentarer:

  1. hej och tack för kommentaren på bloggen. Mitt första besök här, alltid kul att upptäcka lite nya bloggar. Kuddarna i min soffa har jag sytt själv, de är sydda av tygerna Puls (spira) och ett tyg från Almedahls som jag just nu inte kommer på namnet på.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentarerna!

    Är alltid kul att få lite feedback på det man skriver. Försöker skriva så att det kan vara intressant och underhållande för andra läsare också, och inte enbart för min egen dokumentation av mitt samlande...

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  3. Det där var verkligen en fynd runda.grattis.vasen är ju jätte fin likaså monami går ju aldrig ur tiden som mycket annat.Trevlig blogg du har /Lisbeth

    SvaraRadera
  4. Vilken dag - ÅTTA loppisar. och fina saker. Varje hushåll bör ha en brödburk och en Triett (själv har jag bara det förstnämnda än så länge).

    SvaraRadera