söndag 20 september 2009

Miss eller mening!?


Diskuterade fenomenet "missfärgning" med "50-tals keramik" i samband med att hon visade en vas ifrån Anna-Lisa Thomsons "Expo"-serie. Denna serie är tänkt att ha små vita stänk i glasyren. När jag såg denna så kom jag att tänka på ett gammalt inköp som stått undanpackat.

Ovanstående fat är formgivet av Anna-Lisa Thomson. Stämplat 164 och formgivet/tillverkat 1944-49. Den blå glasyren är som sagt väldigt "missfärgad" eller med avsikt "stänkt" med annan glasyr. Tänkt lyfta frågan här för att höra ifall någon av läsarna vet mer?!

Jag har även ett identiskt fat, men i vit glasyr. Detta fat har, i min mening, en missfärgning, som kanske uppstått av cigaretter eller något annat varmt?!


Bägge faten är fina i vilket fall som helst, men vore kul att få veta lite mer om tanken bakom glasyren.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Det vita fatet är inte missfärgat, det gula skall finnas där. Jag har en liten vit expo vas, tyvärr nedpackad, som har samma gula "fläckar". Minns jag rätt så har jag även en liten asskopp med samma glasyr.

    Mvh luchur

    SvaraRadera
  2. Intressant kommentar!!

    Det enda som jag är lite osäker på är det faktum att fatet är tillverkat först 1944, d v s flera år efter Expo-serien, som kom 1937. Men ALT kanske använde sig av tekniken även på andra föremål ur den ordinarie produktionen?! Fatet finns ju även med "Ranka"-dekor, så är inte otänkbart att en populär form på fat fick vara grund för andra glasyrer också.

    SvaraRadera