måndag 26 januari 2009

ARKA - Yngve Ekström


Många tänker säkert på "Lamino"-fåtöljen när man nämner Yngve Ekström, men han har gjort många andra fina möbler också!!

I vintras så var jag och frun på en liten runda på Bjärehalvön. Hade fått ett blad med massa olika loppisar och antikaffärer, som vi försökte hitta. Många hade vinterstängt, men efter att ha ringt upp en affär, så skulle det gå bra att komma förbi. Han kunde öppna affären för vår skull.

Affären visade sig vara hans garage, som var smockfullt av möbler, keramik, lampor m m. Mitt i garaget stod en ovanstående stol - en ARKA i oljad ek, med original sitsen kvar!! Hade verkligen inte tänkt köpa en fåtölj till, men gick inte att motstå stolen och den charmiga säljaren!! Dessutom så fick jag en liten UE-vas på köpet :)

Stolen tillverkas idag i nyproduktion av Stolab, men det går tyvärr inte att få den i oljad ek.

4 kommentarer:

  1. Det är även aningen billigare i ett garage på vischan än på Tradera/Blocket gissar jag? :o)

    SvaraRadera
  2. Jo, lite grann...även om han var väl medveten om vilken stol han hade.

    SvaraRadera
  3. Mycket fin! En sådan har man på listan över vad man gärna hittar... Tack för kommentaren hos mig!

    SvaraRadera
  4. Tack!

    Såg faktiskt en för endast 2000 kr på Blocket i veckan, så går fortfarande att komma över en ganska så billigt...

    SvaraRadera