tisdag 20 januari 2009

Berit Ternell - Trio


Denna serie skapades av Berit Ternell och såldes mellan 1968-70. Förutom den gröna lasyren så finns serien även i orange och blå lasyr. Ovanstående serie (8078T, 8079T och 8080T) består av tre olika vaser. Saknar tyvärr mellanstorleken (8079T), men kommer förhoppningsvis hitta även den någon gång.

Förutom serien ovan som består av vaser så finns även en serie skålar i samma färger. Denna serie finns i tre olika storlekar (9041T-9043T), men i samma färger som ovan.

Ofta så känns Berit Ternells formgivning ganska trist, men ovanstående serie tycker jag verkligen är läcker!!

2 kommentarer:

  1. Mycket trevlig blogg du har! Jag har varit förtjust i Ekeby keramik sen 90-talet! Jag tror inte att vi konkurera direkt, vi ser ut att samla på olika årtionden. Hälsningar från Fru Ekeby.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du uppskattar bloggen. Är mycket för egen skull som jag skriver, men alltid kul om någon annan uppskattar det också.

    Ska lägga upp lite nya inlägg kring keramik från övriga årtionden också, eftersom jag även har en hel del sånt. Började dock med de lite (i min mening) roligare 50- och 60-tals föremålen.

    SvaraRadera