söndag 25 januari 2009

Paprika - Anna-Lisa Thomson



En verklig storsäljare hos UE har varit "Paprika" som formgavs av Anna-Lisa Thomson under 1950-talet. Finns flera olika modeller i serien, men de snyggast i min mening är ändå golvvaserna. Finns totalt 3 st olika modeller, varav jag kommit över 2 än så länge (1079 och 1081).

Den lilla köptes via Tradera, medan den större inhandlades av ett äldre par via annons. Hade funnits i deras ägo sedan mannens mor köpte den när den först kom på 50-talet. Alltid kul med en rolig bakgrundshistoria till en vas...


Golvvaserna från Paprika-serien var så pass populära att även efter Anna-Lisa Thomsons död så fortsatte UE att använda hennes formgivning för nya serier. Serien "Havsflora" är ett exempel på detta. Finns golvvaser i exakt samma formgivning som Paprika-serien, men med annan lasyr. Kom över en mindre modell i denna serie i vintras ute på Österlen. Förutom denna finns även två golvvaser i exakt samma modell som paprika vaserna ovan.

12 kommentarer:

  1. Jag har också en sån. Den är mig väldigt kär! Är det den största som är 1081?

    SvaraRadera
  2. 1081:an är den största av de två på bilden, men 1080 är beteckningen på den största golvvasen i Paprika-serien. Lite konstigt, men så är det. Vill du läsa mer så kolla in www.upsala-ekeby.com

    SvaraRadera
  3. aha, jag tycker 1081:an är lagom stor redan!

    SvaraRadera
  4. min mamma har 1080-så underbar

    SvaraRadera
  5. Då ska man vara rädd om den fina 1081 som man har i vardagsrummet alltså? :-)
    Den är ganska tung och 52 cm hög. Hur stor är den större 1080 månne?

    SvaraRadera
  6. Hmm, hittade info om 1080, den är 63 cm hög!

    SvaraRadera
  7. Hej! Har en Paprika 26 cm hög Märkt 1018 Är du möjligen intredsserad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Vet inte ifall du såg mitt svar nedan? Jag är intresserad, så hör gärna av dig på ueblogg@gmail.com

      Radera
  8. Hej anonym,

    Det låter intressant! Maila mig på ueblogg@gmail.com så kan vi komma överens!

    SvaraRadera
  9. Hejsan, kul att jag hittade din blogg när jag sökte efter vem som kan ha gjort min skål.

    Jag skulle vara tacksam om du kunde kolla på min annons om den verkar rimligt ? Du verkar ju ha en väldans bra koll på Anna-Lisas arbete. Känner du igen denna skål och kan berätta något om den?

    http://tillsalu-stuffforsale.blogspot.se/2012/09/saljes-upsala-ekeby-skal-av-anna-lisa.html

    Mvh Pher

    SvaraRadera
  10. Hej! Jag har nyss kommit över en fin skål, och efter lite eftersök så tror jag att det är en skål från thomson paprika serien eller vad man säger.

    Den har en stämpel på baksidan " Ekeby 1015 A.L.T" tyvärr hittar jag ingen info om just denna skål.

    Vore tacksam om du kanske har mera info om den och jag kan tänka mig sälja den också:D

    Tack på förhand//Samuel

    min mail är firren_83@hotmail.com

    SvaraRadera
  11. Hej! Vi har en 1081 (alltså 50 cm hög). Vad tror ni värdet är på den?

    SvaraRadera