måndag 19 januari 2009

Varför UpsalaEkeby?

För cirka 1,5 år sen så kom jag över en fin vas på en loppmarknad. 10 kr för en tjusig vas, som verkligen prydde i sin plats i lägenheten. Ett bra köp tänkte jag. Man kanske skulle försöka hitta fler?

Så efter jobbet så tittade jag in hos en antikhandlare i stan och försökte hitta något som passade min redan inköpta vas. Nästan allt jag vände på var stämplat UE. Vad betydde det egentligen? UpsalaEkeby såklart, sa innehavaren. Jaha...

Vid nästa loppis så var jag ivrigt framme vid avdelningen för keramik och hittade en liten olivgrön vas som jag verkligen gillade. Vände på vasen och givetvis - stämplad UE!! Fortsatte leta och nån minut senare så dök nästa UE-vas upp. 20 kr fattigare, men två vaser rikare!!

Nyfiken som man är så började jag läsa på kring stämplar, formgivare m m. Jag vände på alla vaser och fat jag stötte på och hittade ganska snart fler Ekeby-föremål på mina loppisbesök.

Nu, 1,5 år senare är jag verkligen biten av mitt samlande!! Har nog alltid samlat och varför inte då svensk keramik i dess olika former?!

Här tänkte jag skriva lite kring mitt samlande och visa hur samlingen växer. Eftersom jag även är intresserad av övrig design & inredning så kommer det nog även smyga sig in lite annat smått och gott också.

Trevlig läsning!!

1 kommentar:

  1. Nu har jag tittat på vaerenda ett av dina inlägg, det var trevlig läsning!
    Tack.

    SvaraRadera