måndag 19 januari 2009

City - av Mari Simmulson


Eftersom jag har visat bild på serien "City" av Hjördis Olfors, så måste jag ju även visa serien "City" av Mari Simmulson. Den senare serien tillverkades och såldes endast 1968. Den tillverkades dock endast för KF (Kooperativa Förbundet). (All info enligt den förnäma "Upsala-Ekeby" av Johan Helmerson & Per-Anders Asplund).

Tyckte att det var rätt kul att samma tillverkare kunde döpa två serier till samma namn. Antar att det hade gått tillräckligt många år sen Hjördis serie kom ut, för att risken att någon skulle förväxla de båda skulle finnas?

Bilden ovan visar en komplett serie. Från vänster: Vas (8052M), mellanvas (8051M), liten vas (8050M), fat (8049M).

4 kommentarer:

  1. Vilken trevlig & kunnig blogg! Kul!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att jag såg detta,jag har ett sånt fat! = ) Ligger det något värde i denna serie,så det är värt att leta efter det jag saknar?

    SvaraRadera
  3. Kul att du gillar bloggen!

    Serien är inte jättedyr men några hundralappar styck är nog föremålen värda. Klart du ska försöka hitta fler!!

    SvaraRadera
  4. Hej älskar den här serien och har de två lägre vaserna samt ett mindre fat som heter 8048, antar att även det fatet är ur serien city för det ser nästan lika ut. Jag har det arrangerat i bokhyllan tillsammans med den högsta vasen och ett stort fat ur serien strips, de passar fint tillsammans men skulle vara kul att ha båda serierna kompletta. Får se hur jag lyckas. MVH Anna

    SvaraRadera