lördag 23 januari 2010

3107 eller Sjuan....


Denna stol är nog en av de mest välkända stolarna i Sverige och västvärlden idag. Givetvis är det "Sjuan" eller 3107, formgiven av Arne Jacobsen, som syns på bilden. Stolen började tillverkas redan 1955 och kom som en uppföljare till den populära "Myran". Skillnaden var att "Sjuan" endast tillverkades med fyra ben, medan "Myran" till en början gjordes i en trebent version. Precis som många andra av Arne Jacobsens möbler så ritades "Sjuan" ursprungligen för en specifik miljö eller byggnad. I detta fall Rödovre Rådhus i Danmark. Annars så är nog SAS-hotellet i Köpenhamn den mest kända byggnaden, när det gäller specialdesignade Jacobsens-föremål. Väl värt ett besök ifall man har vägarna förbi Köpenhamn.


Denna och sju likadana stolar fick jag tag på när företaget där jag jobbar skulle byta lokaler och alla möbler skulle bytas ut. Var snabbt framme och reserverade dessa till ett bra pris. Idag så är nya stolar ganska dyra, men det går fortfarande att hitta dessa på loppisar m m. I somras så fick jag syn på två stycken "Sjuor" med stoppad sits och armstöd, som någon okunnig människa hade valt att använda som balkongmöbler!! Försökte förgäves få köpa stolarna, men han tyckte att de var så bra att använda och sitta på när han behövde gå ut och röka. Har med dystert sinne kunnat följa hur stolarna blivit allt mer förstörda av regn och rusk under hösten. Tråkigt, men inte så mycket att göra...

2 kommentarer:

  1. Å älskar de där stolarna, visst är det bra när man kan få från företaget.

    Själv har jag en lampa som jag fått på den vägen, kommer blogga om den inom snar framtid ;-)

    Ps. Du har fått en utmärkelse, läs mer på min blogg!

    SvaraRadera
  2. Tack för utmärkelsen!

    Väntar på att få se lampan...

    SvaraRadera